Intervju
"Letala so kot ženske ...
... čudovita, edinstvena, navdihujoča!" Ivo Boscarol je človek številnih talentov, ki na svet gleda skozi nepopravljivo optimistične oči. Estetika in lepota ga spremljata že celo življenje. Tehnični izdelki so privlačni, lepota je večplastna, izzivov v letalstvu pa je več kot travnatih bilk na travniku in jih zlepa ne bo zmanjkalo.
1/28/2013, 9:06 PMGospod Boscarol, kakšen je vaš pogled na ta svet, ko ga gledate s tal oz. z oblakov?
Ljudje verjetno mislijo, da je hudo realen, ker sem pač konkreten človek, ampak na svet večinoma gledam skozi nepopravljivo optimistične oči in sem zaradi tega tudi velikokrat razočaran. Ampak ne morem si ravno pomagati. Raje kot da bi bil realen, sanjam z glavo v oblakih in nato realnost okoli sebe preuredim tako, da ustreza mojim sanjam.
Iz vas veje zelo močan podjetniški duh. Če bo letalstvo postalo rutina, ali boste potrebovali nov izziv?
Izzivov v letalstvu je več kot travnatih bilk na travniku in jih zlepa ne bo zmanjkalo. Nobena kosilnica rutine jih ne kosi tako hitro, kot rastejo novi.
Kakšen je vaš odnos do oblikovanja, arhitekture oziroma zelene arhitekture?
Pipistrelova stavba je eden najbolj zelenih in okolju prijaznih objektov v Sloveniji. Je popolnoma energetsko samozadostna in se napaja izključno iz obnovljivih virov. Uporablja kar 11 različnih sistemov za racionalno rabo in varčevanje z energijo, ki so bili v trenutku gradnje najsodobnejša okoljevarstvena tehnologija na svetu. Na strehi ima tudi sončno elektrarno, ki je bila ob odprtju nekaj mesecev celo največja v Sloveniji. Meni je zelena miselnost vodilo pri vsem, ne samo pri arhitekturi, temveč tudi pri letalih in avtomobilu. Vozim namreč hibrida. Prepričan sem, da tudi če jaz tega morda ne bom dočakal, bo zelena miselnost prej ali slej postala vodilo vsem, tudi tistim najbolj zadrtim narodom, kot so Američani in Kitajci, ker bodo slej ko prej spoznali, da je to nuja.
So tehnični izdelki privlačni?
Seveda so. Poglejte površino letala. Linije morajo biti zaobljene, popolne, brez kakršnegakoli štrlečega roba – ne samo zaradi čim boljšega vzgona in čim manjšega upora, temveč da so tudi lepa. Pipistrelova letala so že večkrat prejela nagrade za oblikovanje, med drugim nominacijo londonskega oblikovalskega muzeja, in sicer za nagrado designs of the year, letalo Taurus Elektro pa je prejelo zlato medaljo na bienalu industrijskega oblikovanja in bilo tudi razstavljeno na razstavi Silent Revolutions: Modern Slovenian Design expo v Londonu kot del londonskega festivala oblikovanja. Bi bilo to mogoče, če letala ne bi bila privlačna tudi na pogled?
Kaj je pomembnejše – tehnična dovršenost, osupljiv dizajn ali harmoničen spoj obojega? Je letalsko oblikovanje kot lepo grajena ženska, kjer so pomembne obline na pravem mestu?
Tehnična dovršenost je seveda zelo pomembna, saj če letalo ne leti, mu lepota ne bo pomagala. Imam mogoče nekoliko sreče, da popolna aerodinamika zahteva linije, ki so tudi na pogled lepe – gladke, zaobljene, elegantne. Vendar pa je današnji kupec tudi estet. Izdelka ne bo kupil, če je grd, pa čeprav dobro deluje. Dober izdelek mora imeti oboje v enaki meri.
So vaša letala lepa?
Lepota je večplastna. Reči za neko stvar, da je samo lepa, ni dovolj. Tudi ženski ne morete reči, da je samo lepa. Letala so kot ženske – čudovita, krasna, edinstvena, navdihujoča!
Ste tudi drugače pozorni na estetiko, lepoto?
Estetika in lepota me spremljata že celo življenje. Bil sem umetniški fotograf, oblikovalec, tiskar ..., tako da sem zelo občutljiv na estetiko.
Kaj vas v tem trenutku najbolj zaposluje? Zdi se, da niste polovičar.
Obe polovici (smeh) in še tri četrt zraven! Vse, kar počnem, želim, da je popolno, če se le da. Čeprav imam zmeraj preveč izzivov nad sabo, se vsem poskušam popolnoma posvetiti. V tem trenutku se posvečam predvsem industrializaciji novega letala Panthera in odpiranju novih, zlasti azijskih in južnoameriških trgov.
Čeprav je recesija zelo pogosta in osovražena beseda, je ne moremo prezreti, saj občutno posega v naša življenja. Vaša uspešnost kaže, da poznate pravi 'recept'.
Recesija se redko zgodi po vsem svetu naenkrat. Evropski trg v tem trenutku res kaže malce krize, a naš recept je, da hkrati prodajamo po vsem svetu, čim širše, da imamo zastopnike v več kot 70 državah po vseh celinah. Kupci iz Južne Amerike, z Bližnjega vzhoda, Azije … ne čutijo recesije.
Kar nekaj uspešnih podjetij se je rodilo v garaži, če omenimo le S. Jobsa. Kako se je rodil Pipistrel? Se za imenom skriva kakšna zanimiva zgodba?
V zgodnjih osemdesetih letih, v času bivše Jugoslavije, ultralahko letenje skoraj ni obstajalo. Letališča so bila v lasti vojske in na njih je veljal vojaški režim. Če si želel leteli, si moral biti tam ob petih zjutraj in pomagati odpreti hangarje, potisniti letala na stezo, jih oprati, jih poriniti do vzletišča itd. Potem ko si ves dan po žgočem soncu garal, so ti zvečer morda dovolili, da si kakšno uro letel. Takrat sem imel svojo obrt – tiskarstvo, zato seveda nisem mogel celega dneva preživeti na letališču, saj sem delal. Ko sem zvečer zaključil z delom in se odpravil na letališče, da bi se sprostil, so bila vsa letala že zdavnaj v zraku in nikoli nisem prišel na vrsto. Tako sem bil skoraj prisiljen poiskati drugo možnost.
Takrat sem v Italiji kupoval barve za sitotisk. Nekega dne sem na travniku poleg ceste videl neke čudne trikotne leteče stvari. Ustavil sem in se začel pogovarjati s piloti, ki so leteli z motornimi zmaji. Bila je ljubezen na prvi pogled in kupil sem si rabljenega zmaja. Prva težava, ki sem jo imel, je bila, kako spraviti zmaja čez mejo. V Jugoslaviji so bili motorni zmaji seveda ilegalni in nisem ga mogel uvoziti. Zato sem ga razstavil na kose in najprej uvozil motor »za motorni čoln«, naslednji teden sem uvozil cel kup aluminijastih cevi »za radijsko anteno«, čez nekaj dni velik kup platna »za šotor« itd. Ko sem vse kose pripeljal v Ajdovščino, sem jih na letališču sestavil nazaj v motornega zmaja. Ko je prišel upravnik in pogledal čuden kup platna in cevi, me je vprašal, ali imam letečo kosilnico. »Ne,« sem rekel. »To je moj motorni zmaj. S tem bom letel!« Upravnik je prebledel in bil precej glasen: »Si ti nor?! Saj bomo šli vsi v zapor zaradi tebe!«
Ampak bil sem trmast in sem vztrajal in moledoval, dokler se ni upravnik omehčal in popustil. Rekel je še, da bo pospravil vsa letala v hangar, zaklenil in šel domov. "Ampak jaz te ne poznam! Nič ne vem o tem!« mi je še žugal.
In tako smo jaz in moji prijatelji, ki so si tudi nabavili motorne zmaje, morali počakati, da so vsi »ta pravi« piloti odšli domov in smo imeli potem morda pol ure časa za polet ali dva na hitro, preden se je popolnoma stemnilo. Ker smo leteli po mraku in uporabljali trikotna krila, so nas ajdovski domačini v šali začeli imenovati »netopirji«, češ, glej, tisti čudni ropotajoči netopirji spet frčijo. Ko je hobi prerasel v obrt, sem potem uporabil ta izraz. Pipistrello je italijanska beseda za netopirja in ker je bilo naše prvo tržišče Italija, sem uporabil to ime.
Kaj vam pomeni letalstvo oziroma jadralno letalstvo?
Jadralno letalstvo je kraljica letenja. Tam si sam v bitki z naravo, zračnimi tokovi in s težnostjo … in hkrati v ekstremnih užitkih. Tega se ne da opisati z besedami, to je treba doživeti.
Gospod Ivo, kakšen otrok ste bili? Vas je že takrat razganjalo od idej in energije?
Bil sem zelo problematičen otrok. Predvsem sem se zelo bal letal! Če sem zagledal letalo v zraku, sem hitro tekel v hišo. Mami in očetu sem povzročil precej sivih las. Bil sem vedno mali upornik. Prvi v mestu sem imel dolge lase, bil sem rocker ... V šoli sem vedno kakšno ušpičil in bil vedno pobudnik vseh največjih neumnosti. Bil sem vedno poln novih idej in energije, a sem jo vedno porabil za kaj neumnega …
Ste za sodelavce kdaj nedosegljivi?
Tudi v službi sem večkrat odsoten, ker sem lahko z mislimi drugje. Na telefon in po elektronski pošti pa sem stalno dosegljiv.
Kaj vam pomeni dom in kakšen je vaš dom?
Dom mi pomeni varnost in toplino, čeprav nimam te sreče, da bi bil veliko doma. Navezan sem na dom in bi zelo težko živel v tujini, ne da bi se vračal. Hišica, v kateri živim, je seveda energetsko zelo učinkovita in se napaja iz obnovljivih virov. Moj dom je majhen, topel in prijazen.
Na eni od fotografiji na vaši spletni strani ste fotografirani v svoji pisarni. Kakšen je vaš odnos do rdeče barve? Ste sami izbrali barvo mizne plošče?
Nisem je le izbral, ampak sem sam oblikoval vse pohištvo v svoji pisarni. Miza je oblikovana tako, da je funkcionalna, brez vogalov in ostrih robov. Rdeča pa je zato, ker rdeča barva daje največ energije in predstavlja največ strasti.
Rdečo barvo povezujemo z močjo, zdravjem in vitalnostjo. Predstavlja ogenj, radost. Vpliva na zgovornost, odprtost in skrb za drugega. Je barva duše in srca, sreče in zvestobe. Mislite, da vas na delovnem mestu obdaja barva, ki vas navdihuje?
Vse, kar ste navedli, 100-odstotno drži. Sicer pa – prepričan sem, da Slovenci poznajo rezultate tega, mar ne?
Foto: Pipistrel, www.pipistrel.si