Dizajn
Odšla je legenda, bogata dediščina ostaja
Niko Kralj
7/16/2013, 10:45 PMOdšla je legenda, bogata dediščina ostaja
Niko Kralj, pionir in utemeljitelj slovenskega industrijskega oblikovanja, je umrl v 93. letu starosti. Kot mednarodno priznan strokovnjak na področju oblikovanja je v drugi polovici 20. stoletja sodil med najpomembnejše industrijske oblikovalce na svetu. Niko Kralj je edini Slovenec, ki ga lahko na področju oblikovanja vzporejamo z arhitektom Jožetom Plečnikom.
Niko Kralj se je rodil 7. septembra 1920 v Zavrhu pri Trojanah. Obiskoval je realno gimnazijo v Ljubljani, hkrati pa delal kot vajenec v mizarski delavnici. Po vojni se je vpisal na Oddelek za arhitekturo Tehniške fakultete v Ljubljani. Kot je poudarjal sam, je imel srečo, da so mu znanje posredovali ugledni profesorji, kot so Jože Plečnik, Edvard Ravnikar in Edo Mihevc. Pod mentorskim vodstvom slednjega je leta 1952 zagovarjal diplomsko delo, za katero je prejel univerzitetno Prešernovo nagrado za študente.
Z enaintridesetimi leti se je zaposlil v največji slovenski tovarni upognjenega pohištva Stol Kamnik. Tam je Kralj ustanovil prvi razvojni oddelek in biro za oblikovanje v tedanji Jugoslaviji in postal njegov vodja. Do leta 1960 je bil v tovarni Stol zaposlen kot vodja razvojne in oblikovalske službe, nato pa je bil povabljen za učitelja na arhitekturni oddelek ljubljanske Fakultete za arhitekturo, gradbeništvo in geodezijo. Leta 1962 so mu podelili najvišje slovensko odlikovanje na področju kulture – Prešernovo nagrado za uspehe na področju oblikovanja in arhitekture. Leta 1966 je ustanovil Inštitut za oblikovanje. Doma in v tujini je prijavil in registriral 118 patentov in modelov in izdelal 39 raziskovalnih nalog.
Niko Kralj je eden izmed najboljših industrijskih oblikovalcev v svetovnem merilu. Ljudje so ga imeli priložnost spoznati kot pedagoga, oblikovalca, menedžerja, inovatorja in predvsem kot človeka. Stremel je k inovativnosti in naprednosti, saj je že pred leti poudarjal, da sta razstavljivost in majhna teža prednosti, ki bosta v času globalizacije in internetne prodaje pohištva postali vedno bolj pomembni lastnosti uspešnih izdelkov. Zagovarjal je iskrenost in racionalnost pri uporabi materialov ter prilagojenost oblike materialu in strojni obdelavi. Les je smatral za naraven in obnovljiv vir brez konkurence, ki bo pri izdelavi pohištva še dolgo ohranil prvo mesto.
Za Kraljev dizajn je značilna prilagojenost racionalni industrijski proizvodnji ter upoštevanje načina življenja in potreb potencialnih uporabnikov. Njegov cilj je bil ustvariti »pohištvo za vse čase«, ki bi ljudem služilo, ne glede na modo in modne zapovedi posameznih obdobij. Za osnovni element Kraljevega sedežnega pohištva velja upognjen slojnat les, ki ga je pogosto kombiniral s kovino ali z masivnim lesom, precej stolov pa je tudi v celoti iz masivnega lesa. Kralja poznamo predvsem po pohištvenih izdelkih, vendar pa ne smemo pozabiti omeniti, da se je ukvarjal s širokim področjem oblikovanja in tako se je sam ali v sodelovanju s skupino na Inštitutu za oblikovanje loteval razvoja razstavnih panojev, naslonov za avtosedeže, igrač, keramičnih posod ...
Njegove inovativne rešitve so svetu dale nekaj brezčasnih kosov pohištva. Pogled v seznam njegovih domačih in tujih nagrad priča o kakovosti Kraljevih oblikovalskih stvaritev. Izdelki, ki jih je zasnoval za velikoserijsko proizvodnjo, so bili tržno zelo uspešni. Zaradi svojega brezčasnega modernističnega izraza sodijo Kraljevi izdelki v zakladnico evropske moderne klasike. Njegovemu stolu Rex je stroka podelila status umetniškega izdelka s sprejetjem v newyorški Muzej moderne umetnosti MOMA (Museum of Modern Art).
V švedskem dnevniku Dages Nyheter z visoko naklado so po oceni Kraljevih stvaritev leta 1960 zapisali, da je Niko Kralj trenutno najboljši pohištveni oblikovalec v Evropi.
Kraljeve stvaritve so bile večkrat predstavljene tudi v reviji MD (1960), kjer je bilo zapisano: "Niko Kralj si zasluži posebno pozornost ... je eden od najbolj sposobnih oblikovalcev v Evropi. Njegovo pohištvo je prilagojeno industrijski proizvodnji, izredno funkcionalno in racionalno. Njegovi lahkotni stoli so zgled dobrega dizajna."
Zanimivosti o Niku Kralju
• V 50., 60. in 70. letih je bil Kralj med najboljšimi industrijskimi oblikovalci v svetovnem merilu. Erik Breglud, švedski profesor, je izjavil, da če bi imela Jugoslavija pet Kraljev, bi postala oblikovalska velesila.
• Njegove izdelke je izdelovalo 18 domačih in tujih podjetij.
• Leta 1957 je odšel na šestmesečno študijsko izpopolnjevanje v Stockholm, kjer je delal v biroju Olafa Pira ter inovativno dograjeval mednarodno priznan sistem regalov in stanovanjsko-pisarniškega pohištva Pira.
• Bil je izvedenec Organizacije združenih narodov za industrijski razvoj (UNIDO) v Izraelu.
Stol REX (lat. 'kralj') je Kralj oblikoval in zasnoval leta 1952. Pri obliki se je zgledoval po skandinavskem minimalizmu in sledil vodilu, ki mu še danes sledijo nekateri izmed največjih izdelovalcev pohištva za množično uporabo: tehnična preprostost ter ergonomska oblikovna dovršenost, vse to za kupcu dostopno ceno. Stol Rex je del kolekcije zložljivega pohištva Rex iz krivljenje vezane plošče, v kateri so poleg stola še fotelj, gugalnik, ležalnik in mizica. Kralj je že takrat vizionarsko predvidel, da sta razstavljivost in majhna teža izdelkov prednosti, ki bosta v globalizaciji in spletni prodaji pohištva vedno pomembnejši lastnosti uspešnih izdelkov. Kolekcijo zložljivega pohištva Rex odlikuje ravno to, zato ni čudno, da je stol Rex svetovna prodajna uspešnica ter zgled ergonomsko, funkcionalno in estetsko dovršenega izdelka.
Leta 2010 so ob izidu Kraljeve monografije nekateri strnili svoje misli in občutke:
Nada Matičič, arhitektka, Visoka šola za dizajn
»… Kraljev prispevek ali sled, ki jo je pustil nam zanamcem, so izjemni stoli in večfunkcionalno pohištvo, ki se lahko preprosto nadgrajuje in spreminja v skladu s človekovimi potrebami in spremembami v kulturi bivanja. Če vemo, da je bilo povojno obdobje gradnje nove države – takratne Jugoslavije - in če se vse zasluge na področju arhitekture, urbanizma in stanovanjskih zgradb pripisujejo večinoma Ravnikarju in Mihevcu, je industrijsko oblikovanje tista zgodba o uspehu, ki jo brez pomisleka in s ponosom pripisujemo Kralju. Poleg tega ne gre zanemariti Kraljeve vizionarske vloge. Ekološko oblikovanje, trajnostni razvoj, reciklaža, vse te pojme, ki so nenehno prisotni v sodobni družbi, je profesor Kralj vizionarsko vključeval v zasnove svojih izdelkov že v drugi polovici 20. stoletja. Sprašujem se, zakaj smo izgubili to nit odličnih začetkov in številnih uspehov, ki so se dogajali v svetovnem merilu. Vsekakor bi danes Slovenija potrebovala to zavest in znanje profesorja Kralja ali še bolje potrebovali bi nekaj takšnih Kraljev …«
Mitja Gruden, univ. dipl. inž. lesarstva, Kraljev študent na BF
»… Njegovi izdelki so svetle zvezde na nebu slovenskega pohištvenega oblikovanja. Tudi danes se s posebnim zadovoljstvom usedem na njegovega Rexa in še vedno si razbijam glavo, kako mu je uspelo narediti tako genialno preprost sistem "komponibilnega" pohištva z - v mojem primeru - modrimi bukovimi letvicami. Omare, ki jih je oblikoval prof. Kralj, štejejo že več kot četrt stoletja, a so videti kot nove.«
Pero, Hrastnik
»... Vedno, ko me kaj tare, se naslonim na njegova rebrca in razmišljam. Zadnje čase vse več, ker je tudi problemov vse več, skoraj vsak dan. Poleti na balkonu, pozimi v delovnem kotičku. Stol Rex je zakon, skupaj sva rešila že veliko problemov. Hvala vam, g. Kralj.«
J. Laibacher
»Rex je stol, ki ga moraš imeti. Pri hiši smo jih imeli pet. Po petnajstih letih jih je mami prebarvala. Vsakega drugače. Bili so res lep komplet. Še danes mi je žal, da je sestra "preživele tri" odpeljala, ko se je selila na svoje. Tako kot za kokto tudi za stol Rex velja: Rex – stol vaše in naše mladosti.«
Vir in foto: www.nikokralj.si, www.rex-kralj.si