Dizajn
Združitev starinskega in sodobnega
Louis Ghost je največji Kartellov bestseller.
1/4/2013, 9:54 PMZdružitev starinskega in sodobnega
Stol Louis Ghost ali po naše Ludvik Duh je leta 2002 za Kartell oblikoval Philippe Starck.
Prozorni ali prosojni umetni materiali so pred tem že bili uporabljeni leta 2000 pri prvem stolu iz polikarbonata, La Marie. Dve leti kasneje pa so že bili del oblikovalske scene in strogo minimalistični pristop ni bil več potreben.
Pravzaprav je Starck želel vključiti nekaj zgodovinskega spomina, zato je združil baročne linije sloga Ludvika XV. v tem stolu. Zahvaljujoč uporabi umetne mase je bil to nov, ultramoderen original, ki je na nenavadno presenetljiv in izjemen način združil starinsko in sodobno. Predstavljal je pogumen primer uporabe tehnike vbrizgavanja polikarbonata v en sam kalup.
Za Kartell je izvedba takšne zasnove predstavljala edinstven tehnološki izziv. Najtrši oreh je bil naslon v obliki medaljona ter oba naslona za roke.
Minljiv in krhek kot iz kristala, vseeno pa trden in stabilen je ta stol, ki je tudi popolnoma odporen proti udarcem in vremenskim dejavnikom. S svojo močno osebnostjo, karizmo in bogato estetiko pooseblja duh svojega snovalca ter sooča umetniško ironijo z zahtevami industrijske proizvodnje.
Ob predstavitvi je Philippe Starck stol opisal z naslednjimi besedami: »Pravzaprav se je Louis Ghost oz. Ludvik Duh oblikoval kar sam. Je preprosto ‘Ludvik nekaj’, nekakšen duh, odsev, senca stola v slogu, ki sem ga poimenoval Louis Ghost, duh Ludvika. Ne poznaš natančno, a vsakdo to prepozna in vidi kot nekaj že poznanega. Tu je, če želite videti ali pa ostane prikrito. Presiha, na pol izginja, se dematerializira. Kot vse, kar je rodila naša civilizacija.«
Louis Ghost je postal ne le največji Kartellov bestseller, temveč z 1,5 milijonoma prodanih primerkov tudi prava ikona in najbolje prodajani dizajnerski stol na svetu. Ta kos pohištva je iz Kartella naredil vodilnega svetovnega proizvajalca »transparentne dizajnerske opreme za dom. Po njegovi zaslugi je postala uporaba prosojnega materiala del globalne scene, trg pa jo zaradi velike funkcionalnosti hvaležno sprejema.
Stol je do te mere vsestranski, da ga najdemo tako v zasebnih domovih kot tudi na številnih javnih površinah po svetu, npr. v gostinskih lokalih, barih, muzejih, gledališčih in vrtovih. A to še ni vse: skozi leta so izdelek različni umetniki, stilisti in oblikovalci po vsem svetu odmevno preoblikovali, oblačili, poslikavali in fotografirali. Postal je objekt različnih dodelav in predelav, ne da bi pri tem trpela njegova duša ali slog.
Leta 2004 se je zbralo 43 kreativnih umetnikov, med njimi Christian Lacroix, John Galliano, Elizabeth Garouste in Jean-Charles de Castelbajac. Stol so preoblekli in ga prodali na dobrodelni dražbi. Na milanski razstavi pohištva Salone del Mobile 2009 je bil stol obarvan roza – v počastitev 50. obletnice najznamenitejše lutke na svetu, Barbie. Leta 2011 je stol izraelski umetnik Uri Shapira “kristaliziral”.
Louis Ghost je glava družine Duh, katere člani so poleg Ludvika še Viktorija, Karel, Franc in mali Lojzek – ali, po vrsti, nekoliko ožji model Victoria Ghost, barski stolček Charles Ghost, ogledalo François Ghost ter otroški stolček Lou Lou Ghost. Najmlajši kreaciji sta barska stolčka One more in One more please (Še enega in Še enega, prosim).
Po zaslugi serije “Ghost” so postali tako polikarbonati kot uporaba prosojnih materialov in tehnike vbrizgavanja v kalup dodelani in razširjeni ter predstavljajo danes bogastvo skupnega tehnološkega znanja.
Deset let po rojstvu te kreacije je Philippe Starck komentiral njen uspeh: "Globalni uspeh stola Louis Ghost ne izhaja iz dizajna, temveč iz kolektivnega spomina. Stol Louis Ghost je ustvarila naša kolektivna podzavest in je rezultat naše preteklosti, sedanjosti in prihodnosti.”
Foto: www.kartell.it